Ramazan-ı Şerif dünyada, müminlerin yaptıkları ahiret ticaretleri için çok kârlı bir pazar hükmündedir.Nasıl ki pazarlar şehirlerin muhtelif yerlerinde kurulur.Haftanın belli günlerinde belli yerlerde pazarlar kurulur.Pazarlamacı şahıs her pazara gider. Mallarını sergilerde satmaya çalışır. Fakat bazı pazar yerlerinin kurulduğu günleri iple çeker. Çünkü sair pazarlara göre daha karlı bir pazardır. Diğer pazarlarda da rızkı için çalışır. Ama kârlı pazar yerinin olduğu günü daha bir şevkle veheyecanla bekler. O gün geldiğinde daha çok çalışır.Çünkü müşterisi çoktur. Daha çok yorulur ama hiçbir pazardan kazanamadığını bu pazardan kazanır.

    Dünyevi ticaretimizde nasıl ki bazı pazarlar bazılarına göre daha karlı pazarlardır. Herkes mallarını kârından dolayı o pazarda sergilemek ve satmak ister.Ya da bir esnaf yeni bir işyeri açmak ister ama hangi cadde daha işlekse orada işyeri açmak ister. Çünkü bazı caddeler bazılarına göre daha kârlı neticeler verir.Dolayısıyla bazı pazarlar bazı pazarlara, bazı caddeler bazı caddelere göre daha bol kazanç sağlar.  

     Aynen öyle de on iki ayın içinde de ramazan ayı ahiret ticaretimiz için daha verimli ve daha kârlı bir pazardır. Ramazan-ı Şerif pazarı ahiret ticaretimiz için daha verimli ve bol kazançlı bir pazardır.

    Ayrıca Ramazan-ı Şerif dünyada ahiret ziraatı için gelen müminlere çok verimli bir tarla ve zemin hükmündedir. Evet, ziraat ile uğraşanlar daha iyi bilirler bazı tarlalar bazılarına göre daha verimlidir. Bir tarlada ektiğiniz bir tohumdan bire beş alırken, başka bir tarladan bire yirmi alırsınız. Dolayısıyla ramazan ayı dünyada ahiret ziraati için çok verimli bir zemindir. Sairaylarda bire on alırken Ramazan’da bu bire bindir.

    İşte ramazan ayı diğer aylara göre ettiğimiz ibadet ve dua, zikir ve tespih çekirdeklerimizin ve tohumlarımızın yeşermesine ve netice vermesine çok münbit (verimli)bir tarla ve zemin hükmündedir. Bütün yaptığımız ibadetler birer tohum ve çekirdek gibidir. dünyada iken ibadet ederek o tohumları ve çekirdekleri ekeriz.Ahirette o tohumlar ve çekirdekler ahirete mahsus bir şekilde sümbüllenir, hayat bulur ve netice verir. Bekayamazhar olur. Sair vakitlerde bire on veren ibadetlerimiz ramazan ayının manevi zeminine ekildiği için bire bin, bazen de bire birler neticeler verir. 

   Dünyevi bir zemine ektiğimiz bir tohum bir sümbül verir. fakat ramazan manevi zeminine ekilen ibadet tohumlarımız binler ayrı ayrı sümbülleri netice verir ve bekalaşır. Ebedi neticeler ondan hâsıl olur. O manevizeminden dolayı ahirette baki meyveler verir. Yaptığınızbir ibadet dünyada son bulur. Fakat o ibadet sonsuzluğun sırrına erer ve ebediyette ve sonsuz hayatta sürekli meyve verir. Mümin ise o sonsuz hayatta sonsuza kadar ektiği ibadet tohumlarının meyvesini yer ve ondan istifade eder.  

     İbadetlerin yani ekilen tohumların sonsuzluğun sırrına ermesi manası gayet mühimdir. Şu dünyada husussan verimli ramazan aylarında ekilen ibadet tohumları ne kadar küçük olsa bile bekaya vesonsuzluğa ermesinden dolayı ne kadar küçükte olsaaslında büyüktür. Bediüzzaman hazretleri sözler adlı kitabının 24. Söz, 3. dal ve 9. Asıl bölümünde ‘’Evet,âlem-i bekadan bir sinek kanadı kadar bir nur madem ebedidir yeryüzünü dolduracak muvakkat bir nurdan daha çoktur’’ buyurmaktadır. Bunun manası şudur ki ahiret ile ilgili yaptığınız en küçük işlerin bile ebede bakmasından dolayı dünyanın geçici en büyük işlerinden daha büyüktür. Yani ahirette bir sinek kanadı kadar size ait olan bir ışık, (sonsuzluğun sırrına ermesinden dolayı) dünyayı ışıklandıran güneşten (geçici ve fani olmasından dolayı) daha büyüktür. Buitibarla ramazan ayı ibadet tohumlarımızın yeşillenmesine medar münbit ve verimi çok manevi bir zemindir.

    Ayrıca ramazan ayı baharda özellikle nisan ayında yağan yağmur gibi bereketlidir. Evet, yağmura rahmet namı verilir. Her ayda yağmur rahmettir. Ama nisan yağmurunun verdiği netice ve sonuç diğer aylardan katbekat fazladır. Hatta nisan yağmuru olmadığında diğer aylarda da yağan yağmurun etkisi az oluyor.Dünyevi rızkımızın meydana gelmesinde nisan yağmurun hayati neticeleri vardır.  

     Nisan ayı dünya hayatımızın şekillenmesinde ve dünyaya ait mahsulatın bereketlenmesinde rolü gayet fazladır. Hatta nisan ayında ekilen tohumların yer altında açılması ve yeşillenmesi için yağmura ihtiyaçduyulduğu gibi bu aydaki gök gürültüsünün bile çekirdek ve tohumların yeraltında açılmasına sebep olduğu söylenmektedir. Yani hem yağmuru hem iklimi ve hem de gök gürültüsü diğer aylara göre nisan ayıdaha faydalıdır.

    Aynen öyle de ramazan ayı sair on iki ay içinde manevi iklimimizin şekillenmesinde ve manevi rızkımızın bereketlenmesinde dünya hayatımızdaki rızkımız için önemli olan nisan ayı gibidir. Ramazan ayında rahmet-i ilahiye daha çok tecelli eder. Manevirızkımız bereketlenir. Uhrevi hasılatımız ziyadeleşir. Manevi, rahmet yağmurları maneviyat iklimimize bol bereketli bir şekilde yağar. 

    Hatta ramazan ayında maruz kaldığımız sıkıntılar,çektiğimiz açlık ve susuzluk elemi gibi manalar bile insanın menfaatine neticeler verir. Nisan ayındaki gök gürültüsü tohumların ve çekirdeklerin açılmasında nasıl ki mühim rol oynar. Ramazan ayındaki elemler ve sıkıntılar ise ruhumuza ve kalbimize Allah tarafından konulmuş kabiliyet ve yetenek çekirdeklerinin açılmasını, büyüyüp sümbüllenmesini ve açılıp netice vermesini sağlar. Yani bu ayda meşru dairede yapılan her şey bizim menfaatimize sonuçlanır.

    Başı rahmet, ortası mağfiret ve sonu cehennemateşinden kurtuluş olan Ramazan ayının lezzetleri de güzeldir, elemleri de güzeldir. Hem bizzat güzeldir vehem de neticeleri itibariyle güzeldir. Ramazan ayında güzel olmayan şey ise günahlardır. Ramazan’ın kıymetini takdir etmeyip dalalete sapmaktır. Gereğiniyapmayıp Allah’a asi olmaktır. Müminlerin ibadetlerinesaygı göstermeyip müminlerin manen nefretlerine ve tahkirlerine hedef olmaktır. Ne mutlu o insana ki Ramazan’dan istifadesi fazla olsun. Manevi iklimininurlandırsın ve bereketlendirsin.

    Evet, mümin Ramazanda manevi ve melekûti rahmet yağmurlarıyla manevi iklimini nurlandırır ve bereketlendirir. Rahmet bu ayda mümin kullarının üzerine sağanak sağanak yağar. İnsan ise ahiret ziraatıve ticaretini bu sayede bereketlendirir. Evet, yağmur rahmettir. Ama nisanda daha çok berekettir. Manevi yağmurlar berekettir. Fakat Ramazan’da daha çok bereketlidir.